קטגוריות
בריאות הנפש

כאב בטן עליונה – ממה נגרם?

כאב בטן עלול להיגרם בגלל שורה ארוכה של סיבות שונות. עם זאת, זיהוי מדויק של אזור הכאב יכול לסייע לחשוף את הגורמים הרלוונטיים. ספציפית לגבי כאבים באזור הבטן העליונה, הגורמים השכיחים הם אלו:

א. כיב קיבה – כיב הוא פצע בדופן הפנימית של הקיבה והוא עלול לבוא לידי ביטוי בכאבים באזור של הבטן העליונה המרכזית. ברוב המקרים, כאבים שנגרמים בגלל כיב קיבה יחמירו כאשר אוכלים מזונות חריפים או בעקבות שתיית אלכוהול וקפה.

ב. בעיות בכיס המרה – סוג אחר לגמרי של בעיות שגורמות כאב בטן עליונה הן אלו שמופיעות באזור של צד ימין. כאן מדובר לרוב על אבנים בכיס המרה ועל כאבים שמופיעים אחרי ארוחות ועם בחילה. מבחינה ביולוגית, אבנים בכיס המרה נוצרות מהתגבשות מלחי מרה ובשל עודף כולסטרול אצל גברים ונשים בטווח רחב של גילאים.

ג. דלקת של הלבלב – במקרים חמורים של דלקת של הלבלב אפשר לזהות כאב בטן עליונה באזור השמאלי. יתרה על כך, בדלקת של הלבלב יש כאב בבטן השמאלית העליונה אבל גם הקרנות ותחושות לא נעימות סביב הבטן בצורת חגורה. כאן הסיבות לדלקת בלבלב כוללות אבני מרה, שתייה מרובה של אלכוהול או רמת שומנים גבוהה בדם.

מה עושים עם כאבי בטן?

הטעות הנפוצה היא להתעלם מכאבי בטן ולייחס להם תופעה שחולפת בתוך זמן קצר גם אם לא עושים כלום. בפועל, חשוב מאוד לבדוק את הסיבה לכאבי בטן ולזכור שבדרך כלל היא לא מופיעה בלי רקע בריאותי ברור. במילים אחרות, כאבי הבטן הן סימפטום של מחלה חמורה יותר ולא בעיה שעומדת בפני עצמה.

ברגע שמבינים שכאבי הבטן הם סימפטום, כל שנותר הוא לנסות לאבחן אותם ולמצוא את הטיפול הרלוונטי. בדלקת של הלבלב למשל מטפלים באמצעות אשפוז ורק אחרי תקופה ממושכת של מנוחה, צום והתחברות לאינפוזיה לצורך קבלת נוזלים.

לעומת זאת, בכיב קיבה מטפלים באמצעות הכחדת החיידק הליקובקטר פילורי ובבעיות בכיס המרה מטפלים באמצעות אנטיביוטיקה. במידה וזה לא עוזר, אפשר להתייעץ עם רופא שמתמחה בכך.