קטגוריות
טיפולי פוריות

בעיות רפואיות היכולות לגרום לבעיות פוריות

בעיות פוריות יכולות להיגרם מסיבות רבות ומגוונות, חלקן ידועות ומוכרות יותר ואחרות מוכרות פחות כמו למשל אנדומטריוזיס. זוגות רבים אינם המצליחים להיכנס להריון כתוצאה מבעיות פוריות, בארבעים אחוזים מהמקרים מדובר בבעיה אצל הגבר, בארבעים אחוזים הבעיה תהיה אצל האישה ובעשרים אחוזים הבעיה תהיה משולבת. בתוך עשרים האחוזים האחרונים נכללים גם מצבים אותם הרפואה אינה מצליחה לאבחן והם מכונים "אי פוריות בלתי מוסברת".

בעיות פוריות אצל גברים

ישנן סיבות אפשרויות רבות לבעיות פריון אצל גברים כמו למשל טיפולים הורמונליים שבוצעו בילדות בשל בשלות מינית מאוחרת, מחלות ילדות כמו אשכים טמירים, פגיעות טראומתיות כמו תאונות דרכים, ניתוחים (בשלפוחית השתן, בקע), טיפולי סרטן באשכים, מחלות מין, חסימה בצינורית הזרע, נטילת תרופות, חשיפה לרעלים או לחום גבוה, דליות באשכים, דלקות וזיהומים, וירוסים, נוגדנים עצמיים, בעיות בתפקוד המיני ועוד.

בעיות אי פוריות אצל נשים

בעיות הפוריות אצל נשים גם כן שונות ונובעות מסיבות רבות ביניהן: גיל מבוגר, הפרעות ביוץ מסיבות שונות, ירידה בתפקוד השחלתי, אי פוריות מכאנית, בעיות בצוואר הרחם, בעיות במבנה צוואר הרחם, אנדומטריוזיס, פגיעות בחצוצרה בשל זיהומים, ניתוחים, הריון מחוץ לרחם, מחלות מין ועוד. במקרים מסוימים לא ניתן לאבחן את המקור לבעיה והיא תוגדר כלא ברורה.

מה זה אנדומטריוזיס

כאמור ישנן סיבות רבות לאי פוריות אצל נשים, אולם אחת הפחות מוכרות שבהן זו מחלת האנדומטריוזיס. מדובר במחלה גניקולוגית כרונית אשר הגורמים לה אינם ידועים לחלוטין ובמהלכה תאים של רירית הרחם, שנמצאים בדרך כלל בפנים הרחם, גדלים על איברים אחרים מחוץ לרחם כמו למשל על החצוצרות, השחלות, על האגן ועוד. לעיתים אף ניתן למצוא נגעים באזורים יותר רחוקים כמו הריאות.

מה התסמינים של המחלה?

מחלה זו מובילה לכאבים קשים מאוד טרם קבלת הווסת ובמהלכו, שכן תאי הרירית מתפקדים כהרגלם גם מחוץ לרחם ועל כן מגיבים להורמונים ואף מדממים. אך במקום שהדימום יצא החוצה מהנרתיק הוא נותר בגוף ולא פעם גורם להידבקויות, דלקות וזיהומים. מלבד הכאבים, בין התסמינים: דימום וסתי קשה יותר מהרגיל, כאבים בעת קיום יחסי מין, הפרעות במערכת העיכול, כאבים כרוניים, לחץ על פי הטבעת, עייפות כרונית, מצב רוח ירוד, מתן שתן תכוף וקושי להרות.

כיצד התופעה גורמת לבעיית פריון?

נשים רבות שמתמודדות עם מחלה זו סובלות גם מבעיות פוריות. הסיבה לבעיות הפוריות נעוצה בנגעים המפוזרים על איברים הקשורים לפריון כמו למשל החצוצרה, השחלה, האגן ועוד. כמו כן מחלה זו יכולה לגרום לחסימת החצוצרות ולדלקת כרונית באגן שעלולה להזיק לביציות, כמו גם לתהליך השרשרת העובר ברחם.

כיצד מטפלים בבעיית פוריות על רקע אנדומטריוזיס?

ראשית כל יומלץ להפסיק את הטיפול התרופתי שמותאם וייעודי למחלה זו. לרוב מדובר בנטילת גלולות הריון, תכשירי פרוגסטרון, התקנים המפרישים פרוגסטרון, זריקות דקאפפטיל ועוד, שכן טיפולים אלו לא יאפשרו לאותה אישה להרות. יש לקחת בחשבון שבמקרה זה טיפולים הורמונליים יכולים להיות בעייתיים, מכיוון שהם רק מחמירים את התסמינים והכאבים של המחלה. לכן על הרופא להיות מודע למצב הבריאותי הרגיש כדי לחשוב על טיפול הפוריות המתאים.

ייעוץ מטעם מומחים לתחום הפוריות

בעיות פוריות הנן נפוצות ושכיחות וכיום הרפואה מאפשרת לטפל בהן, כך שבסופו של דבר כן מצליחים להשיג הריון, בין אם על ידי עזרה רפואית ובין אם באופן ספונטני. היכולת להתאים אישית בין הטיפול למקרה הספציפי נותנת מענה לסוגים שונים של בעיות פוריות ותקווה לזוגות רבים. במידה והסיבה לאי הפוריות היא מחלת אנדומטריוזיס רצוי וכדאי שהרופא יהיה בקיא בנושא ומודע למצב הרפואי הספציפי עד לרמת הפרט הקטן ביותר, כדי להוביל להצלחת טיפול הפוריות.